Pitný režim pri športovcovi, na čo si dávať pozor?

Voda je pre náš život nevyhnutná tekutina a tvorí veľký podiel z našej celkovej hmotnosti. 

U deti je zastúpenie vody vyššie než u dospelých, hlavne v prvých troch rokoch života. Tým pádom sú malé deti viac citlivejšie na nedostatok vody a skôr u nich dochádza k dehydratácii. 

U detí sa veľmi často stáva, že počas dňa zabudnú piť, preto je dobre buď dieťa ponúknuť tekutinou, alebo mať vždy nejakú vodu na stole, aby ju malo na očiach a sám si vodu vypýta alebo naleje. 

Okrem množstva vody, ktorú potrebuje dieťa vypiť je potrebné dávať pozor aj na výber tekutín. Obzvlášť počas horúcich letných dní, alebo počas fyzickej aktivity.

Ak dieťa pravidelne športuje, mala by sa venovať o to väčšia pozornosť jeho pitnému režimu.  Pri fyzickej záťaži sa teplota tela zvyšuje, dieťa sa začne potiť, čo predstavuje stratu tekutín. Okrem straty vody z tela dochádza aj k strate minerálov.

Ak potením dieťa stratí väčšie množstvo vody, výrazne klesajú jeho výkony a kondícia. Preto je vhodné, aby počas tréningu a zápasu malý športovec dopĺňal stratené tekutiny. 

A aké sú teda vhodné tekutiny?

Pred a počas tréningu odporúčam vodu a po tréningu, alebo zápase, keď záťaž trvala viac ako hodinu sa doporučujú remineralizačné nápoje. Vhodná je napríklad nesýtená minerálna voda alebo “domáce ionťáky”.  

Recept na “domáci ionťák”:

2 šálky vody 

1/2 šálky čerstvej šťavy z pomaranču

1/4 šálky čerstvej šťavy z citrónu

1 čajová lyžička medu 

štipka soli 

Príprava je jednoduchá, všetky ingrediencie spolu vymixujeme a môžeme podávať.

Týmto nápojom doplníme do tela malého športovca potrebné minerály a živiny, o ktoré počas fyzickej záťaže prišiel.

Soľ obsahuje sodík, med zase minerály a jednoduché cukry, ktoré sú potrebné tesne po fyzickej aktivite a šťava z citrusových plodov obsahuje vitamíny a enzýmy a rýchle cukry, ktoré uľahčia regeneráciu. 

Či už dieťa športuje alebo nie, je veľmi dôležité dohliadať na jeho pitný režim. Veď nie nadarmo sa vraví “ Čo sa za mládi naučíš, akoby si v starobe našiel „.

lánok pripravila Jana Rybárová, ktorá stojí za projektom Nediétuj. Vďaka nemu sa snaží ľuďom priniesť nové poznatky v oblasti výživy a pomáhať im tak v ceste za lepším a zdravším JA. Viac o tomto projekte sa dozviete na jeho webe či Facebooku. Tešíme sa na našu vzájomnú spoluprácu, v rámci ktorej vám poradí ohľadom správneho stravovania sa mladých hokejistov a prinesie niekoľko skvelých tipov na jednoduché a hlavne vhodné jedlá.

Start a Conversation

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *